11/12/2009

Banális Berlin




Bevallom, hogy három évig éltem úgy Berlinben, hogy soha nem ment el az "East Side galery"-be. Egyszerűen annyi minden más jött az utamba, hogy ez kimaradt. Most hogy a fal leomlásának évfordulóján jártam ott (véletlenül) - rávettem magam! nem kellett csalódnom, épp olyan banális volt, mint amire számítottam. de azt a negyed órát megérte.

Elvileg renoválták a graffitiket - egy párat még nem fejeztek be.



A legelső kép, amit láttam, az a fenti kép volt. mitnemondjak, eléggé meglepődtem! Erre nem számítottam. És nem is igazán értem - ez pl. 90-ben készült ez a "festmény". A két oldalán egy-egy idézet - egy német és egy izraeli fiataltól.




Azt mondja a német:

"Ez a zászló két nép békéjének és egységének alapgondolatán nyugszik. Ez a német nép II. világháború utáni generációinak örökségével való birkózás. Az egységesülés és egymásba fonódás szimbóluma. Egy minden fasiszta tendencia elleni emlékmű.

Kristályéjeszaka: 1938. nov.9.
Falomlás: 1989. november 9."


Egyébként a németek annyira píszík, hogy már nem is illik a Kristályéjaszkát használni, mert annak pozitív a konnotációja (lásd előző bejegyzésem). A hétvégén a konferencián ahol voltam éppenséggel esett szó antiszemitizmusról és annak az anti-izraeli vonatkozásairól. A német kollégák arról számoltak be, már nem lehet kritizálni az anti-izraeli antiszemitákat Nmetországban, mert az nem píszí. Éljen a szólásszabadsá - a kígyó előbb utóbb úgyis a farkába harap. Az egyik azzal vádol mindenkit, hogy antiszemita, a másik meg visszavádol, hogy túlérzékeny, izraelpárti whatever...



Azért azt mégsem értem, hogy hogyan lehet ekkora bődületes banalitásokat ekkora méretben felfesteni. A jobb oldalon lévő izraelitől származó idézet legalább elég elvont ahhoz, hogy ebbe a hibába ne essék.






de a német szöveg, és a vizuális megvalósítása - eléggé meglepett... hova tűnt az irónia?
hogyan lehet leírni Németországban a zsidó nép és a német nép "békéjének és egységének alapgondolatát" 45 után??? with all the respect! - aki ismer, tudja, hogy semmi bajom a németekkel, nem erről van szó,de könyörgöm, éppen a két nép örökre egmásíthatatlan szétválásáról szól e történet, még akkor is, ha a németek - legalábbis egy ideig - nem fognak nyíltan szembe meni Izraellel.

Azt sem értem, miért kell a zsidókat Izraellel azonosítani. A náci Németország nem Izraelel harcolt és nem izraeliket, hanem zsidókat gyilkoltak.

aztán végül meglett a minimál reflexió:


jobb oldalon alul a következő felirat:


A felsorolt városok neonáci / rasszista támadások színhelyei, főleg muszlimok ellen Németroszágban, az elmúlt 10 évre visszamenőleg...


1 megjegyzés:

Tonio Castello írta...

"...vitathatatlan az is, hogy Németországban a múltat nem csak az úgynevezett javíthatatlanok körében, ha lehet így mondani, nem fektették még két vállra. Azzal szembesülünk, hogy szokássá vált szakadatlanul az úgynevezett bűnkomplexusra hivatkozni, amihez gyakran társul az az elképzelés, hogy a bűnkomplexust voltaképpen a német kollektív bűn megkonstruálása hívta csak elő. Nem vitathatjuk azt sem, hogy a múlthoz fűződő viszonyhoz sok neurotikus vonás társul: védekező mozdulatok ott, ahol nem történt támadás; kirohanások olyan pontokon, melyek azok hevességét reálisan aligha igazolják; érzelmi fogyatékosság a legkomolyabbal szemben; nemritkán a tudott vagy félig tudott egyszerű elfojtása is. A Társadalomkutató Intézet csoportkísérletében például gyakran találkoztunk azzal a jelenséggel, hogy a kísérlet résztvevői kozmetikázott, eufemisztikus kifejezéseket használnak a deportálásra és a tömeggyilkosságra való emlékezés közben, illetve hogy a beszédnek egyfajta ürege képződik ezek körül; ezt a hajlamot mutatja az 1938-as novemberi pogrom általánosan meghonosodott, már-már derűt sugárzó neve, a 'kristályéjszaka' is." Adorno, 1959, Mit jelent a múlt feldolgozása